Jak przebiega produkcja opon?


Kiedy przeczytałam informację, że opony mają ponad 150 lat, aż trudno było uwierzyć, w tak długą historię ogumienia samochodowego. W momencie jej wynalezienia nie znalazła ona zbyt dużego poparcia. Dopiero po wielu latach opony stają się nieodłącznym elementem każdego pojazdu mechanicznego. W zależności od pory roku np. zima, ogumienie nosi nazwę opony zimowe.

Typowa opona składa się z: części nazywaną bieżnikiem, czyli jest to część opony, która ma kontakt z nawierzchnią i decyduje o jej przyczepności. Stopka jest częścią opony, i składa się z rdzenia czyli owiniętych wokół niego warstw. Pomiędzy bieżnikiem a stopką znajduje się bok. Opony zimowe składają się też z opasania-warstwy materiału oraz z osnowy, który wraz ze stopką tworzy szkielet konstrukcyjny ogumienia.

Firmy zajmujące się produkcją opon wykorzystują różne materiały np. kauczuk, tkaniny kordowe, druty stalowe i substancje olejowe. Na samym początku miesza się wszystkie kauczuki z olejami i sadzą i wieloma innymi surowcami. W wyniku mieszania powstaje mieszanka gumowa.
Do tej pory żadnej firmie producenckiej nie udało się uzyskać takiej mieszanki, która zachowałaby idealne właściwości opony w każdych warunkach pogodowych. Dlatego m.in. trzeba je sezonowo wymieniać w celu zapewnienia dobrej przyczepności na jezdni.