AWARIA ELEKTRONIKI W SAMOCHODZIE


Jednym z elementów, który sprawia użytkownikowi największe problemy podczas swojej awarii, jest elektronika.

O ile naprawę zerwanego paska klinowego, czy cieknącego przewodu można zorganizować w sposób prowizoryczny i przy zachowaniu szczególnej ostrożności dojechać powoli do mechanika, o tyle awaria samochodowego komputera wiąże się zazwyczaj z trwałym unieruchomieniem pojazdu i koniecznością oczekiwania na lawetę, która to do wspomnianego serwisu nas dowiezie.

Co musisz wiedzieć?
Musimy bowiem zdać sobie sprawę, że w obecnych czasach działanie samochodu nie jest tylko kwestią mechaniki, ale również systemów elektronicznych, które nią zarządzają. Znacznie poprawia to komfort jazdy podczas codziennego użytkowania, pozwala bowiem na stosowanie systemów znacznie zwiększających nasze bezpieczeństwo na drodze - kontroli trakcji, ABS itp. A także na precyzyjne mierzenie wszystkich parametrów. Sprawna praca silnika determinowana jest poprzez prawidłowy odczyt wszystkich czynników - danych pochodzących z wału korbowego, wałków rozrządu, czy kolektora dolotowego. Jeśli zawiedzie któryś z nich, silnik nie zostanie nawet uruchomiony.

Jak działa komputer pokładowy? 
Komputer nie jest bowiem w stanie określić, w jakim położeniu znajduje się wał korbowy i nie może przełożyć tego na położenie tłoków w cylindrach. To oczywiście nie jedyne informacje, które dostarczane są do komputera pokładowego. Docierają do niego również dane, jaka jest temperatura cieczy chłodzącej, jakie jest położenie pedału przyspieszenia, jakie jest ciśnienie powietrza doprowadzanego do cylindrów, ile tlenu znajduje się w spalinach, jaka jest ich temperatura i czy ich skład jest prawidłowy.